Pressbild_Pinchos_BCF.jpg

Apprestaurangkedjan Pinchos och livsmedelsgrossisten Svensk Cater skänker insamling från informationskampanj.

Pinchos, känd som Sveriges snabbväxande restaurangkedja där all beställning och betalning sker via en app, har länge haft ett nära samarbete med Svensk Cater. I år ville man göra en insats tillsammans för att kunna göra skillnad inom ett viktigt område. Valet föll på en kampanj för Bröstcancerfonden.

"Engagemang i olika sociala projekt har alltid varit viktigt för oss, och de senaste två åren har vi gjort större satsningar inom hela kedjan. Bröstcancer känns som en självklar fråga för Pinchos att uppmärksamma, eftersom just bröstcancer är en av vår tids största kvinnosjukdomar. Vår allra mest dedikerade och trogna gästgrupp är ju kvinnor”, säger Magnus Larsson, VD för Pincho Nation.

För att lyfta frågan om Bröstcancer lite extra producerade Pinchos en informationsfilm som visade hur man kan undersöka sig själv och sina bröst för att i ett tidigt skede upptäcka eventuella förändringar. Filmen lades ut i Pinchos sociala kanaler och bara huvudkontot fick en räckvidd på över 200 000 och över 60 000 att interagera genom delningar och kommentarer.

Under oktober månad gjorde Pinchos även om sin mest populära dessert till en rosa variant för att göra en tydlig koppling till Bröstcancerfonden. Svensk Cater stod för råvarukostnaderna. Beloppet för varje såld dessert gick direkt till insamlingen. När intäkterna räknades samman stod det klart att Pinchos och Svensk Cater fått ihop 463 767 kronor. Hela beloppet skänks nu till Bröstcancerfonden.

”Den här insamlingen visar styrkan i att göra saker tillsammans. Både vi, vår samarbetspartner och framförallt våra restauranggäster har alla bidragit. Det sporrar oss att fortsätta att hitta kreativa sätt att skapa engagemang för viktiga frågor”, avslutar Magnus Larsson.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Larsson, VD, Pincho Nation
magnus.larsson@pinchos.se, Telefon: +46 (0)706-86 55 00

OM PINCHOS
Pinchos är ett restaurangkoncept baserad på en svensk originalidé etablerad i Göteborg 2012. Förutom att erbjuda ett brett, varierat utbud av smårätter i lokaler med extravagant dekor utmärker sig Pinchos också genom att vara världens första restaurang där alla beställningar sker via en egenutvecklad app. 2014 öppnades konceptet upp för franchisetagare. 2017 startas en internationell etablering. pinchos.se

Antal restauranger: 43
Antal planerade restauranger: 17
Antal anställda i kedjan: ca 500
Beräknad kedjeomsättning 2017: ca 660 Mkr
Appen: 1,5 miljoner nedladdningar
Appinnehåll: Menyer, beställning, bordsbokning, betalning och lojalitetsprogram med bonuspoäng. Integration med molnbaserat kassasystem baserat på öppen källkod.
Appanvändning: 100% för beställning, > 75% för betalning, vilket är världsunikt
Erhållna utmärkelser: Framtidens Franchise (2016, Svenska Franchise), Årets Digitala Marknadsföring (2017, Svensk Franchise), EY Årets entreprenör i Västsverige (2017, EY).